10 Gemakkelijke manieren om te besparen op je eten

Er zijn zo veel tips te vinden om te besparen op je energierekening en je andere vaste kosten, maar heb je er ook al aan gedacht om te besparen op je eten? Of beter gezegd, aan hoeveel je uitgeeft voor het eten? Deze tips zullen je helpen om op een makkelijke en leuke manier te besparen op je weekbudget aan voeding.

#1 Bespaar op je ontbijt

Begin bij het begin, lust je ‘s morgens een lekkere pistolet van de bakker met een sneetje kaas? Geen probleem, je pistolet kun je blijven eten maar haal deze niet bij de bakker elke morgen maar koop een verpakking voorgebakken broodjes in de winkel. Ze kosten rond de 0.35 EURO voor 6 broodjes! Zijn even lekker en in 10 minuutjes klaar! Terwijl jij nog staat te genieten van je eerste koffie, is je ontbijt al klaar.

#2 Bespaar makkelijk op je middageten

Koop je ‘s middags een salade of een broodje bij de Panos/tankstation/…? Tel eens hoeveel je zo per week aan het middageten uitgeeft. Ja je gaat even achterover vallen van het bedrag. Dit is heel makkelijk op te lossen! Maak thuis zelf die salade klaar, smeer die broodjes zelf, neem de pistolets van de tip hierboven of kook ‘s avonds dubbel zodat je lekker warm op het werk kunt eten. Simpel toch?

#3 Eet je koelkast leeg

Eet je koelkast leeg. Een heel simpele en gemakkelijke tip! Als je boodschappen gaat doen maak dan thuis eerst een weekmenu, schrijf alle ingrediënten op en hou je aan de lijst! Als je je weekmenu gaat volgen dan moet je koelkast tegen je volgende boodschappen leeg zijn, of toch zo goed als. Dit geldt trouwens ook voor het vriesvak.

#4 Bespaar op zoetigheid

Bespaar op koekjes! Hoezo? Hoor ik je denken. Deze tip is heel simpel, laat voortaan die lekkere chocolade, cake en koekjes gewoon in de winkel. Ga eens aan de slag met een kookboek of zoek gemakkelijke recepten online om zelf koekjes te bakken. Dit heeft zo zijn voordelen: je weet wat er allemaal in zit, je bepaalt zelf hoeveel suiker je toevoegt en als laatste, je gaat dit niet elke week willen doen geloof me maar (tenzij je een echte keukenprins(es) bent. Je gaat met verloop van tijd het afleren om veel zoetigheid te eten en hier bespaar je zowel op de aankoop ervan als op de fitness later om die extra kilo’s eraf te zweten.

#5 Gezellig en lekker zelf koken

Kook zelf in plaats van afhaalmaaltijden te eten of comfort food te bestellen. Ja die pizza is heel lekker maar zelf een pizza maken kost minder en je weet tenminste ook wat er echt op ligt. Of wat dacht je van een lekker bord spaghetti bolognese? Kost bijna geen geld, is lekker en als je groenten uit je moestuin gebruikt is het bijna gratis!

#6 Kijk naar de kiloprijs

Kijk in de winkel naar de kiloprijs in plaats van de ‘gewone prijs’. Meestal kost hetzelfde product veel minder als je er meer van neemt.

#7 ‘Gratis’ soep

Kijk in je groentelade in de koelkast. Daar ga je gegarandeerd nog één aubergine, één courgette en andere groente vinden dat overgebleven is. Snij alles in stukjes, voeg wat kruiden en bouillon aan toe en laat het lekker koken. Pureer alles in de blender en voila, je soep is klaar. Blijft er soep over? Vries het in voor de volgende keer.

#8 Gaan met die banaan

Dit gaat voor veel mensen herkenbaar zijn: je koopt een tros bananen, eet er 2-3 van en de rest blijft liggen tot het bruin is en klaar is voor de vuilbak. Zonde! Ga op zoek naar een lekker recept voor bananencake en je hoeft niks weg te gooien én hebt dessert. Wat wil je nog meer?

#9 Met een kom chips voor de tv

Wat is er nou lekkerder dan een kom chips voor de tv op een vrijdagavond? Het antwoord is nachos met kaassaus maar daar gaat het nu niet over. Chips is vrij duur, kies je voor een merk dan ben je al snel 1 euro kwijt voor een zak dat in no time op is. Probeer eens om chips zelf te maken. Je schilt de aardappelen in heel dunne plakjes, goed uitwassen en hup de frituurpan in. Wacht tot ze drijven, strooi er wat zout of andere kruiden er op en je chips zijn klaar.

#10 Boodschappen doen NA het eten

En laatste tip die veel mensen wel kennen maar niet altijd toepassen is: je boodschappen doen NA het eten. Je gaat winkelen zonder hongersgevoel en koopt daardoor veel minder dan als je met een lege maag zou gaan. Geloof me, heb het meermaals uitgetest en de rekening was aanzienlijk lager!

Welke tips kende je al en welke waren nieuw voor je? Laat het ons weten in de comments en misschien heb jij wel een tip die hier niet tussen staat?

Sharing is caring!

Comments

0 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *