17 Lifehacks om te stoppen met roken

Terwijl men vroeger niet op de hoogte was van de gevaren dan roken met zich meebrengt, weet ondertussen wel iedereen dat roken ongezond is. Onlangs werd eindelijk de wet goedgekeurd dat men niet meer mag roken in de auto, in het bijzijn van kinderen. Maar iedereen die rookt is uiteraard goed op de hoogte van de gevaren, de mogelijke boetes, enz. Wij maken onszelf wijs dat het een gewoonte is en geen verslaving, dat die sigaret je helpt ontspannen en helpt nadenken. Dit is allemaal zever en dat weten de rokers ook wel. Maar aangezien het een verslaving is is het dus ook heel moeilijk om er vanaf te geraken. Ik ben op zoek gegaan naar lifehacks die gemakkelijk uit te voeren zijn en hopelijk zullen ze tenminste één iemand helpen om te stoppen met roken!

#1 Kies een concreet moment

Kies een concreet moment wanneer je stopt. Niet gewoon morgen of maandag. Maar “morgen om 8 uur ‘s morgens steek ik geen sigaret meer op” of “maandag na het werk om 19 uur stop ik”.

#2 Gooi al die rommel ECHT weg

Loop door je huis en gooi alle assenbakken, aanstekers en sigaretten weg. Hou niks achter voor ‘een moeilijk momentje’ want als je een pakje achter de hand hebt, komt dat moeilijk momentje er heel snel.

#3 Ga gratis eten of op citytrip

Neem een bokaal, van spaghettisaus of iets anders, was het grondig en haal het etiket eraf. Zet deze spaarpot op tafel en gooi er elke keer als je niet naar een sigaret grijpt 1 of 2 euro in. Voor je het weet is je spaarpot vol en kun je eens lekker gaan eten of zelfs op citytrip!

#4 No More Coffee

Doorbreek je ochtendroutine en zet geen koffie meer op! Oh my god hoor ik je denken, en inderdaad, dit is een heel moeilijk moment want veel rokers drinken kort na het opstaan een kop koffie met een sigaret. Probeer in het vervolg een glas water te drinken of een kopje thee. Klinkt inderdaad niet zo lekker als die dampende koffie maar hey, je wilt toch stoppen niet?

#5 Blijf snacken

Dat veel mensen bijkomen als ze stoppen met roken is een feit. Je wilt iets anders in de mond steken om toch maar niet die sigaret te nemen. Zorg er dan ook voor dat je thuis gezonde snacks hebt. Gedroogd fruit, groenten, natuur yoghurt, vers fruit of noten.

#6 Allen Carr zal je helpen

Lees het boek van Allen Carr ‘Stoppen met roken’. De Allen Carr-methode richt zich voornamelijk op het verlagen van de motivatie om te roken. Want als roker denk je immers dat roken allerlei voordelen heeft. Als die voordelen niet meer waargenomen worden dan vervalt grotendeels de behoefte om te roken. Ironisch genoeg stierf Allen Carr zelf aan longkanker. Hij was al geruime tijd gestopt met roken en gaf groepsessies in dewelke men zoveel mocht roken als men wilde, dit was volgens de dokters de oorzaak van de kanker.

#7 Verander lichtjes van gewoontes

Kijk naar al die situaties wanneer je een sigaret opstak in het verleden. Was dat tijdens de reklame op tv? Was dat tijdens de pauze met collega’s op het werk? Probeer tijdens de volgende reklameblok dan gewoon naar toilet te gaan, een glas water te drinken, een stuk fruit te nemen. Niet meer met je collega’s optrekken is geen plan voor je sociaal leven maar niet mee naar buiten gaan kun je wel. Zij zullen er zeker begrip voor hebben. Of doe lekker een korte wandeling rond de blok?

#8 Focus op iets anders

Dit is een zeer gemakkelijke lifehack, elke keer als je zin krijgt in een sigaret probeer je aandacht op iets anders te verzetten. Begin snel aan die afwas, plooi (eindelijk eens) al die kleren in de wasmand, zet de wasmachine op, maai het gras. Begin in elk geval iets totaal anders te doen waar je net mee bezig was. Het moet een bezigheid zijn die je voor tenminste 5 minuten moet uitvoeren. Deze 5 minuten zullen ervoor zorgen dat je hersenen aan iets anders gaan denken dan die sigaret en kans is heel groot dat je achteraf geen zin meer hebt.

#9 Praat met iemand met longkanker

Als de mogelijkheid er is, probeer dan met iemand te spreken die longkanker heeft. Ja, deze methode is misschien niet één van de fijnste maar een gesprek met zo iemand zal je ogen extra openen voor de gevaren van roken.

#10 Ga een weddenschap aan

Voor de durvers onder ons: ga een weddenschap aan met een vriend(in). Als je toch een sigaret opsteekt dan moet je hem/haar een (grote) som geld. Waarom grote som? Simpel, als je voor 20 euro ga wedden dan is het bedrag niet zo groot om je tegen te houden. Ga je voor 200 euro wedden dan gaat dit bedrag je misschien wel nog tegenhouden om naar een sigaret te grijpen.

#11 Instaleer een app

Instaleer een app op je smartphone die je motiveert om van de sigaret af te blijven. Rookvrij Pro is een heel goede app, de hoeveel geld, tijd en sigaretten je hebt bespaard komt in beeld, evenals precieze informatie over de niet-geïnhaleerde nicotine, teer en koolmonoxide en tientallen andere giftige stoffen in sigaretten. Elke keer als je zin hebt in een sigaret kun je eerst de app eens checken en je zal het zelf zonde vinden om al de moeite dat je reeds hebt gedaan, letterlijk, in rook doen opgaan.

#12 Poets je tanden nogmaals en nogmaals

Probeer bij elke trek in een sigaret je mond te spoelen met water, je tanden te poetsen of een glas melk te drinken. Meestal helpt dit om de zin in een sigaret te verminderen

#13 Vraag je vrienden je te helpen

Vraag al je rokende vrienden om gedurende een korte (2 maanden ongeveer) niet te roken in jouw bijzijn. Kunnen ze het toch niet laten? Vraag dan om je niet ‘één keer te laten trekken’. Voor je heet weet veranderd die eene trek weer in een heel sigaret en dan ben je weer vertrokken.

#14 Kauwgom, kauwgom, kaugom

Een heel hekende lifehack is kauwgom kauwen als je zin hebt in een sigaret.

#15 Ruiken aan iets vies

Nog een ‘rare’ lifehack: elke keer als je naar een sigaret wilt grijpen, ruik dan iets dat echt stinkt. Het maakt net uit wat het is maar jij moet er wel een grote hekel aan hebben. Na verloop van tijd zul je geen trek meer hebben in een sigaret, je hersenen zullen een sigaret gaan associëren met deze vieze geur.

#16 Alternatieve methodes

Wat denk je over stoppen met roken met behulp van hypnose, laser of acupunctuur? Sommige mensen zijn echt gestopt met deze alternatieve methodes. Het is het proberen waard toch?

#17 Blijf realistisch

Schrikt je alleen al het idee af om ‘helemaal’ te stoppen met roken, probeer dan klein te beginnen. Begin bijvoorbeeld met 2 à 3 uur zonder een sigaret. Daarna 12 uur, de volgende keer kun je proberen om iets te gaan drinken met vrienden en niet te roken. En voor je het weet ben je een maand verder!

Vond je het artikel nuttig? Deel ze dan met vrienden en familie om ze te helpen met stoppen met roken. Heb je nog andere leuke lifehacks post ze dan in de comments!

Sharing is caring!

Comments

0 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *